Recept - köttgryta.

 
Här har ni receptet på grytan jag slängde ihop igår. Jag brukar freestyle'a en hel del när jag lagar mat men det här är ungefärliga mängder av det som ska vara i. Ni får gå lite på känsla :)
 
Ingredienser
1 st Rödlök
1 kg Grytbitar av nötkött
3dl Rödvin
3dl Vatten
2,5dl Matlagningsgrädde
1-2 st Köttbuljongstärningar
3-4msk Tomatpuré
Champinjoner
Ärtor
Morötter
Kinesisk soya
Svartpeppar
Timjan
Salt
 
Instruktioner
1. Bryn löken och grytbitarna i smör/olja. Krydda med salt, peppar och timjan. Tillsätt vinet och låt det fräsa på någon minut innan du adderar vatten och buljongtärningarna.

2. Låt koka under lock så lång tid som du har att undvara, jag körde ca 1h, men gärna längre (2-4h).

3. Tillsätt morötter, champinjoner och ärtor och mer vätska, köttet och allt gött ska täckas. Låt koka i ca 10min.

4. Häll i matlagningsgrädde och soya, smaka av ifall du behöver krydda mer. Låt koka i några minuter.

5. Tada, klart! Servera med kokt potatis eller klyftpotatis. Mums!

1 Robex Lundgren:

skriven

mums

Kommentera här: